اپراي پاريس

۷ بازديد

اپراي پاريس

اپراي پاريس

تاريخ پر فراز و نشيب، غناي ادبي، هنري، تاريخ ادبياتي سرشار و ... واژه هايي است كه مي توان در وصف فرانسه و بالاخص پاريس استفاده كرد. شهري كه مقر ساختمان ها و بناهاي باشكوه با پيشينه ي تاريخي و هنري است و از انواع آن مي توان به اپراي پاريس  اشاره كرد. بنايي كه باشكوه ترين نوع معماري قرن 19 فرانسه را دارد و سال ها مأمن ادبي و هنري اين شهر بوده است. در ادامه به مواردي اشاره مي كنيم كه شكوه اپراي پاريس را بيش از پيش در برابر چشمانتان نمايان مي كند!

[caption id="attachment_472" align="aligncenter" width="780"]اپراي پاريس اپراي پاريس[/caption]

ايده اوليه ي اپراي پاريس

اتفاقات تاريخي هميشه سرچشمه تغييرات بزرگي بوده اند! بعد از وقوع يك سوء قصد به جان ناپلئون سوم در خارج از اپرا در سال 1858 ناپلئون به فكر ساخت اپرايي با ورودي امن تر افتاد. ايده ي اوليه ساخت خانه اپراي پاريس از اين زمان شكل گرفت. بعد از انتخاب زمين از جانب امپراطور و اقدامات مقدماتي درباره ي زمين كه 12000 متر مربع وسعت داشت براي انتخاب بهترين طرح مسابقه اي در سال 1860 برگزار شد كه 171 تن از بهترين طراحان بين المللي در آن حضور داشتند. در نهايت طرح شارل گارنيه از سوي امپراطور تأييديه نهايي را دريافت كرد.

تاريخچه ساخت اپراي پاريس

ساخت اپراي پاريس 14 سال به طول انجاميد. پي ريزي بنا كه با بتن انجام شده است حدود 8 ماه را به خود اختصاص داد و علاوه بر آن مشكلات طبيعي از قبيل سيل، فرايند كار را با مشكلات زيادي مواجه كرد كه البته با طراحي سيستم تخليه ي آب توسط گارنيه برطرف شد. بعد از عزل ناپلئون سوم پروژه مدتي متوقف شد اما در نهايت با تلاش گارنيه در سال 1875 اپراي پاريس كه به اپراي گارنيه مشهور شد افتتاح شد و برگزاري اپرا در پاريس بار ديگر با شكوهي مثال زدني همراه شد.

فضاي داخلي اپراي پاريس

المان هاي به كار رفته در اپراي پاريس باعث چشم نوازي هر چه بيشتر اين بناي تاريخي-هنري شده است. در طراحي فضاي داخلي از سنگ هاي مرمر سفيد استفاده شده كه در ستون ها، نقش برجسته ها، مجسمه ها و ... بيشتر به چشم مي خورد و تركيب آن ها با آيينه هاي تعبيه شده در ورودي، فضا را زيباتر كرده است. سالن اپراي گارنيه در دو طبقه ساخته شده كه سالن اپراي اصلي در طبقه ي دوم و به شكل نعل اسب است. اين سالن با صندلي هاي قرمز در قسمت تماشاچيان خيره كنندگي مثال زدني دارد. ظرفيت اين سالن 1600 نفر است.

سقف اين تالار با نقاشي از يك نقاش معروف روسي به نام شاگال تزئيين شده كه شامل طرحي از 14مراسم اپرا است.

[caption id="attachment_473" align="aligncenter" width="780"]فضاي داخلي اپراي پاريس فضاي داخلي اپراي پاريس[/caption]

المان باشكوه ديگر به كار رفته در اپراي پاريس لوستر خيره كننده و بزرگ 7 تني است كه تماماً از برنز و كريستال ساخته شده و تلألو نور در شب در آن غير قابل وصف است!

پلكان بزرگ تعبيه شده به سمت آمفي تئاتر اصلي از ديگر ويژگي هاي خيره كننده ي اين بنا است كه از سنگ هاي بزرگ و پهن ساخته شده است.

اپراي پاريس داراي كتابخانه، فروشگاه و موزه است كه در اين موزه لباس ها، پرده ها و بسياري اشياي خاطره انگيز به كار رفته در اجراي اپرا، كه بيش از 3 قرن قدمت دارند به نمايش گذاشته شده است.

نماي بيروني اپراي پاريس

نماي خارجي اين بنا هم مانند نماي داخل آن خيره كننده است. نماي بيرون با سبك بوزار و با تأكيد بر تقارن و همبستگي ساخته شده است كه باعث ايجاد يك ديد بصري تكرار شونده شده است. براي القاي روح هنري فضا، در بنا از مجسمه ي آهنگسازان و تجسم هايي از شاعرانگي و هماهنگي استفاده شده است. به طور كلي نماي بيروني داراي ستون هاي كلاسيك و 8 مجسمه است كه شامل نمادهاي افسانه اي مانند: ترانه، شعر كوتاه حماسي، موسيقي و ... است. مجسمه ي شاعران هم در ايوان قرار گرفته و از افرادي مانند بتهوون، اوبر، روسيني، موتزارت و ... است.

[caption id="attachment_475" align="aligncenter" width="780"]نماي بيروني اپراي پاريس نماي بيروني اپراي پاريس[/caption]

اپراي پاريس، الهام بخش هنرمندان

اپراي گارنيه را مي توان مهد هنرهاي نمايشي پاريس دانست. اين اثر با شكوه در عين خيره كنندگي، الهام بخش هنرمندان بسياري بوده است. هنرمنداني كه آثارشان شهرت جهاني داشته و در تاريخ هنر ماندگارند.

پله هاي طراحي شده توسط لوويس برود

از جمله هنرمندان الهام گرفته از اپراي پاريس مي توان به برود اشاره كرد. راه پله ي اصلي كاخ، منتهي به سالن اجراي اپرا، الهام بخش اين هنرمند بود و طراحي وي از اين پلكان در سال 1889 اكنون به شهرتي جهاني رسيده است.

 نقاشي ماري كاسات

كاخ ها ساخته مي شوند تا ميزبان تماشاچياني باشند كه با نهايت ذوق و قريحه براي بازديد از هنر و تاريخ نهفته در آن ها به آن جا مي روند. قرن 19 فرانسه پر از هنر دوستان، تماشاچيان تئاتر و هنرمندان در حال اجرا در صحنه هاي مختلف بود و اين شور و علاقه به نمايش هاي تئاتر و اپرا كلاسيك در اپراي پاريس نمود بيشتري داشت و ماري اسكات با الهام از اپراي پاريس به بهترين شكل در تابلو زن سياه پوش هيجان تماشاچيان را به تصوير كشيده است.

شاهكار مارسل پروست

نويسنده و مقاله نويس فرانسوي مارسل پروست با قلم بي نظير و نبوغ متفاوت در استفاده از زبان فرانسوي همواره با هم دوره اي هاي خود متمايز بود. اپراي پاريس براي او منبع الهام براي روايت شخصيت اصلي رمان هاي كم نطيرش بوده است. او به مشاهده ي اپرا در كاخ گارنيه مي نشست و اپراي پاريس  براي وي حكم خانه اي را داشت كه سرچشمه ي ذوق هنري اش در آن جا نهفته شده بود.

در صورت نياز به مشاوره و راهنمايي براي سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگيريد.

آژانس سفري ديگر مجري مستقيم در خصوص ويزاي فرانسه ، وقت سفارت فرانسه ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.